Provoz a provozní rizika výtahu
V současné době je na provozovaných výtazích evidováno více jak 80 tzv. provozních rizik. Provozní riziko je definováno jako rozdíl mezi technickou vybaveností existujícího výtahu, vyrobeného a instalovaného podle tehdejších předpisů a požadavky současných norem a to zejména s ohledem na bezpečnost provozu.
Provozní rizika jsou rozdělena do několika úrovní s ohledem na četnost výskytu vzniklých nebezpečných situací a závažnosti daného Provozního rizika. Nalézt je můžeme v každé části konstrukce výtahu, která byla instalována před mnoha lety.
Níže naleznete šest hlavních provozních rizik:
1. POHON VÝTAHU
- špatná přesnost zastavování v úrovni stanice, nebezpečí úrazu přepravované osoby při nástupu a výstupu z výtahu, nevyhovující brzda pohonu, musí být instalována dvojčinná brzda
- chybějící kryty na trakčním kotouči a kladkách, nebezpečí úrazu servisních pracovníků
- chybějící tepelná ochrana zařízení
- neúčinné odhlučení, rušivé přenosy do okolních bytů
- neúmyslný pohyb kabiny ve stanici
2. ROZVADĚČ VÝTAHU
- chybějící ochrana proti záměně fází
- nedostatečná ochrana proti zkratu
- chybějící dorozumívací zařízení mezi strojovnou a klecí
- chybí kontrola doby chodu
3. OMEZOVAČ RYCHLOSTI
- nevyhovující omezovač rychlosti, pouze jednosměrný
4. KLEC VÝTAHU
- klec výtahu bez klecových dveří, nebezpečí úrazu přepravované osoby, nutnost zabránit kontaktu osoby či nákladu se stěnou šachty
- dřevěné ohrazení klece, nebezpečí požáru
- nevyhovující zachycovače na kleci, je nutné zajistit zastavení klece při nekontrolovatelném pohybu klece dolů i nahoru
- nedostatečné osvětlení kabiny
- chybějící dálková nouzová signalizace, pro uvízlou osobu musí být zajištěna možnost dovolat se pomoci, spojit se přímo s centrálním nonstop dispečinkem servisní organizace (vyproštění uvízlé osoby musí být zajištěno do 1 hodiny od nahlášení)
- chybějící servisní/revizní jízda
- chybějící kontrola zatížení/přetížení klece
5. ŠACHTA VÝTAHU
- nevyhovující (dřevěné) šachetní dveře
- nebezpečný zámek šachetních dveří
- nevyhovující nárazníky pod klecí a protiváhou
- nedostatečná pevnost nosných prvků vyvažovacího závaží
- vedení vyvažovacího závaží lany - nebezpečí střetu kabiny a protiváhy
- nebezpečný přístup do prohlubně
6. STAVEBNÍ ČÁST
- provozní rizika stavební části strojovny např. nevhodné nebo malé přístupy, nedostatečná velikost strojovny a šachty, nevhodné ohrazení šachty, nízké přejezdy
Výše uvedené se jedná pouze o výběr nejčastějších provozních rizik.